Debat oplæg til EUs tilgængligheds lovgivning på web og app område

Sofia Kiwa Nomi Solring sofi at solring.dk
Man Nov 10 21:39:22 CET 2025


Kære kolleger.
Vi står midt i en historisk forandring.Fra den 28. juni 2025 træder EU’s nye tilgængeligheds lov i kraft – den såkaldte European Accessibility Act (EAA).

Det betyder, at alle nye digitale produkter og tjenester – fra netbanker og billetapps til webshops og e-bøger – skal være tilgængelige for personer med handicap.

Det er ikke længere et spørgsmål om god vilje eller god stil, men et egentligt lovkrav.

I Danmark er det Sikkerhedsstyrelsen, Digitaliseringsstyrelsen, Finanstilsynet og flere andre myndigheder, der får ansvaret for at føre tilsyn.

Men virkeligheden er, at vi – IKT-underviserne – står i første række, når kursisterne møder barrierer i praksis. Det er hos os, de opdager, at en app ikke fungerer med VoiceOver. Det er hos os, de lærer at skrive til en udbyder og forklare problemet. Og det er gennem vores erfaringer, at Dansk Blindesamfund får den dokumentation, der skal bruges i dialogen med myndigheder og politikere.

Derfor får vi nu en ny rolle. Vi skal ikke kun undervise i teknik, men også i rettigheder og handlemuligheder.

Vi skal hjælpe kursisterne med at kende deres rettigheder – og vide, at de har krav på at kunne bruge digitale løsninger. Vi kan også vise dem, hvordan man skriver en konstruktiv henvendelse til en udbyder.

F.eks. citat:“Jeg er blind og oplever, at jeres app ikke fungerer med skærmlæser.EU’s tilgængelighedslov kræver, at apps skal kunne bruges af alle.Kan I fortælle, hvornår det bliver rettet?”

Samtidig kan vi samle vores observationer og dele dem med Dansk Blindesamfund, så foreningen får konkrete fakta at arbejde videre med politisk.

Derfor står vi nu over for nogle vigtige spørgsmål:

1️⃣ Hvordan kan vi bedst støtte kursisterne, når de møder utilgængelige løsninger – og hvordan hjælper vi dem med at kende deres rettigheder?

2️⃣ Skal vi have en fælles registreringsordning eller måske en hotline gennem Dansk Blindesamfund, hvor underviserne kan indrapportere problemer og dele erfaringer?

3️⃣ Hvordan kan vi gøre digital tilgængelighed til et fast undervisningstema på alle IKT-kurser – både som læring og som inspiration til handling?

4️⃣ Og hvordan kan vi – undervisere, forretningsudvalg og Dansk Blindesamfund – stå sammen og tale med én stemme, når vi møder udbydere, der ikke tager tilgængelighed alvorligt?

For første gang har vi et lovgrundlag, der står på vores side.Men loven gør ingen forskel, hvis den ikke bliver brugt.





Det er her, vi kommer ind.V

i kan være dem, der gør loven levende – i praksis, i hverdagen og i undervisningen.

I det digitale Danmark skal tilgængelighed ikke bare være en rettighed, men en selvfølge.


-------------- næste del --------------
En HTML-vedhæftning blev fjernet...
URL: <http://blindsigt.dk/pipermail/iktundervisere/attachments/20251110/6defd6ca/attachment-0002.htm>
-------------- næste del --------------
En vedhæftet fil der ikke var tekst, er blevet fjernet...
Navn: EAA-oplæg-IKT-2025.docx
Type: application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Størrelse: 11520 bytes
Beskrivelse: ikke tilgængelig
URL: <http://blindsigt.dk/pipermail/iktundervisere/attachments/20251110/6defd6ca/attachment-0001.docx>
-------------- næste del --------------
En HTML-vedhæftning blev fjernet...
URL: <http://blindsigt.dk/pipermail/iktundervisere/attachments/20251110/6defd6ca/attachment-0003.htm>


More information about the Iktundervisere mailing list