[Transportlisten] Vintervejret og Bane Danmark.

hgo at olsen.mail.dk hgo at olsen.mail.dk
Ons Jan 17 06:56:37 CET 2024


Godmorgen her på listen.

 

Der kan være forsinkelser i dagens Danmark på grund af vintervejret igen
driller her fra morgenstunden.

Jeg har fundet lidt information om snerydning på perroner, trapper og spor.

 

Sne og frost i sporet

Banedanmark er forberedt på frost, sne og kulde og sørger sammen med DSB
for, at der ikke er glat på perronerne. Hvis vinteren for alvor sætter ind,
er der beredskab klar til at fjerne sne og is fra sporskifterne, og bliver
vejret rigtig hårdt, står sneplovene, som kan fjerne flere meter sne, klar.
Alt sammen for at sikre, at din rejse bliver mindst mulig påvirket af
vejret.




På perronerne

Perroner og trapper skal ikke være glatte i vinterperioden, og adgangsveje
og depotområder skal holdes fri for sne. Banedanmark har ansvaret for
arbejdets udførelse, og glatførebekæmpelsen er lagt i hænderne på DSB og
deres entreprenører. På perronerne bruges der Leca® til glatførebekæmpelsen.
Hvor afvandingsforholdene tillader det, benytter vi salt til
glatførebekæmpelse. Grunden til, at der ikke udelukkende bliver brugt salt
til at bekæmpe det glatte føre, er hensynet til miljøet.

Passagerer kan ringe til DSB Ejendomme Servicecenter på 33 53 33 53, hvis de
oplever, der er steder på stationer og perroner, hvor der ikke er ryddet sne
eller bekæmpet glatføre.

 

Sådan kører togene

Vejret kan blive så voldsomt, at forsinkelser og aflysninger ikke kan undgås
på trods af vinterforberedelserne. Der er her lagt faste og robuste planer
for, hvordan trafikken skal afvikles, hvis det bliver nødvendigt at aflyse
tog på grund af vejret.

 

Hvis vejret gør, at Banedanmark er nødt til at ændre i trafikken på grund af
vejret, bliver det meldt ud så hurtigt som muligt og senest 24 timer før, så
du som rejsende får de bedste muligheder for at planlægge din rejse - også
når vejret er en modspiller. Derfor er det altid godt at holde sig
orienteret via rejseplanen.dk eller togselskabernes hjemmesider.



 

Opvarmede sporskifter

Banedanmark har 3632 sporskifter på den danske jernbane, og det er vores
ansvar at sikre, at sporskifterne holdes fri for sne om vinteren. 2286 af
sporskifterne er opvarmede, og alle er udstyret med vindmåler, nedbørsmåler
og termometer. De øvrige sporskifter bliver ikke brugt så ofte, så af
miljømæssige hensyn opvarmes de ikke.

 

Hårdt vintervejr kan godt give udfordringer for sporskifterne. Når togene
kører gennem sporskifterne, kan det ske, at der ryger op til 15 kilo tunge
isklumper ned i sporskiftet, og så store isklumper smelter ikke lige med det
samme - heller ikke selv om sporskiftet er opvarmet. Stærk snefygning kan
også være medvirkende til, at et sporskifte ikke kan betjenes. Men vi gør,
hvad vi kan, hvis vinteren viser tænder.



 

Sne i sporet

Alle tog kører med en banerømmer, og de kan klare langt de fleste
situationer, så længe det ikke sner voldsomt. Kommer der store mængder sne,
lejer Banedanmark lokomotiver til snerydning. Enten kører de strækningen
igennem, eller de bliver sat ind steder, hvor der er særlig meget sne. 

 

Hvis snemængden er over 70 centimeter, kan vi indsætte de fire store
sneplove, der står klar i henholdsvis Roskilde, Aarhus, Fredericia og
Odense. 

 

Mange venlige hilsner fra Henrik

 

-------------- næste del --------------
En HTML-vedhæftning blev fjernet...
URL: <http://blindsigt.dk/pipermail/transportlisten/attachments/20240117/b29c9214/attachment.htm>


More information about the Transportlisten mailing list