<html xmlns:v="urn:schemas-microsoft-com:vml" xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40"><head><meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1"><meta name=Generator content="Microsoft Word 15 (filtered medium)"><style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin-top:0cm;
        margin-right:0cm;
        margin-bottom:8.0pt;
        margin-left:0cm;
        line-height:106%;
        font-size:11.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        mso-fareast-language:EN-US;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:#0563C1;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:#954F72;
        text-decoration:underline;}
span.EmailStyle17
        {mso-style-type:personal-compose;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        color:windowtext;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;
        font-family:"Calibri",sans-serif;
        mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:3.0cm 2.0cm 3.0cm 2.0cm;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]--></head><body lang=DA link="#0563C1" vlink="#954F72"><div class=WordSection1><p class=MsoNormal>Forstyrrelser i togtrafikken i Syd- og Sønderjylland resten af året | Nyheder | DR<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;mso-line-height-alt:14.4pt'><b><span style='font-size:24.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:DA'>Forstyrrelser i togtrafikken i Syd- og Sønderjylland resten af året<o:p></o:p></span></b></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:16.0pt'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:black;text-transform:uppercase;mso-fareast-language:DA'>Af<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:16.0pt'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:black;text-transform:uppercase;mso-fareast-language:DA'><a href="mailto:PATS@dr.dk"><b><span style='color:black;text-transform:none'>Patrick Rieper Sørensen</span></b></a><o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>Du skal væbne dig med lidt ekstra tålmodighed, hvis du skal med toget mellem Fredericia og Padborg resten af året.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>På torsdag begynder Banedanmark en større sporombygning af de syd- og sønderjyske skinner, og det får betydning for passagererne, siger ledende anlægschef i Banedanmark, Jørn Halkjær Jacobsen:<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>- På store dele af strækningen lægger vi trafikken over i modsatte spor, så vi stadigvæk kan køre med tog, dog færre af dem. I perioder vil der også være behov for en total spærring.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>Ifølge Jørn Halkjær Jacobsen betyder det også, at naboerne vil opleve perioder med mere støj, men det er noget, som de forsøger at begrænse.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>Sporarbejdet forventes at være overstået i slutningen af året, og anlægschefen opfordrer passagerer til at tjekke Rejseplanen for ændringer året ud.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt'><i><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>LÆS OGSÅ Banedanmark om togkaos: <a href="http://dr.dk/nyheder/indland/banedanmark-om-togkaos-der-er-ingen-tvivl-om-vi-udsaetter-rigtig-mange-passagerer" target="_blank"><span style='color:black'>'Der er ingen tvivl om, at vi udsætter rigtig mange passagerer for udfordringer i de her år'</span></a></span></i><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'><o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>https://www.dr.dk/nyheder/seneste/forstyrrelser-i-togtrafikken-i-syd-og-soenderjylland-resten-af-aaret<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal>Forstyrrelser i togtrafikken i Syd- og Sønderjylland resten af året Artikel slut<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal><i><span style='font-size:13.5pt;line-height:106%;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;background:#F3F0EF'>LÆS OGSÅ Banedanmark om togkaos: <o:p></o:p></span></i></p><p class=MsoNormal>Banedanmark om togkaos: 'Der er ingen tvivl om, at vi udsætter rigtig mange passagerer for udfordringer i de her år' | Indland | DR<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:normal;vertical-align:top'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#C90219;text-transform:uppercase;mso-fareast-language:DA'><a href="https://www.dr.dk/nyheder/indland"><b>Indland</b></a><o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;mso-line-height-alt:13.2pt'><b><span style='font-size:24.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;mso-fareast-language:DA'>Banedanmark om togkaos: </span></b><span style='font-size:24.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;mso-fareast-language:DA'>'Der er ingen tvivl om, at vi udsætter rigtig mange passagerer for udfordringer i de her år'<b><o:p></o:p></b></span></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;line-height:15.0pt'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>Overalt i Danmark skal togskinnerne opgraderes, og det frustrerer i disse måneder nordjyske pendlere.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:normal;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:DA'>Rejsende fra Aalborg skal i disse måneder stige ombord på en bus i stedet for et tog. (Foto: © Christine Nørgaard DR)</span><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif;color:black;mso-fareast-language:DA'><o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:16.0pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:black;text-transform:uppercase;mso-fareast-language:DA'>Af<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:16.0pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:black;text-transform:uppercase;mso-fareast-language:DA'><a href="mailto:tobc@dr.dk"><b><span style='color:black;text-transform:none'>Tobias Christensen</span></b></a><o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:16.0pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:black;text-transform:uppercase;mso-fareast-language:DA'><a href="mailto:LAKR@dr.dk"><b><span style='color:black;text-transform:none'>Laura Møller Kretz</span></b></a><o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>Det er den helt store overhaling, der er i gang, når de danske jernbaner skal gøres klar til nye eltog, skinnerne skal fornyes og udtjente signalsystemer skal udskiftes.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>En så gennemgribende renovering landet over kan ikke undgå at få konsekvenser. Det fortæller trafikdirektør hos Banedanmark Peter Svendsen.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>- Der er ingen tvivl om, at vi udsætter rigtig mange passagerer for mange udfordringer i de her år, fordi vi har den her historiske opgradering af jernbanen.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:normal;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:DA'>Tine Bang Rasmussen pendler dagligt mellem Aalborg og Hjørring. (Foto: © Christine Nørgaard DR)</span><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman",serif;color:black;mso-fareast-language:DA'><o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>I disse måneder er det de nordjyske pendlere, som får lov til at mærke renoveringen på egen krop. Her har der ikke kørt tog mellem Aalborg og Hjørring siden juli, og sporarbejdet forventes først at være overstået den 7. oktober.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>Tine Bang Rasmussen fra Nørresundby pendler dagligt på strækningen, og hun er ved at være godt træt af skulle sidde op mod halvanden time i en bus i stedet for de sædvanlige 35 minutter i tog.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>- Det er lidt op ad bakke, i forhold til når man plejer at køre med tog. Det er jo ikke ligefrem de nyeste busser, man kommer ud i. Hvis man er heldig, er der en sele i, nu når bussen skal ud på motorvejen, siger hun.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='mso-margin-top-alt:auto;mso-margin-bottom-alt:auto;mso-line-height-alt:15.25pt;background:white'><b><span style='font-size:18.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:black;mso-fareast-language:DA'>Ikke overstået før 2033<o:p></o:p></span></b></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>Når det nordjyske sporarbejde er overstået i starten af oktober, er det blot en af de første etaper.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>Banedanmark forventer først at være færdig med at elektrificere jernbanen i 2029, mens udskiftningen af det udtjente signalsystem varer indtil 2033.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>I Nordjylland har Banedanmark valgt at lukke helt ned for togtrafikken, mens arbejdet står på. Andre steder vil det blive grebet anderledes an, lyder det.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>- I Sønderjylland, hvor vi går i gang senere i år, og mellem Roskilde og Ringsted, kan der fortsat køre i det ene spor, mens vi arbejder i det andet, siger Peter Svendsen.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>- Så sørger vi for nogle robuste køreplaner med færre og lidt langsommere tog. Det gør vi i samarbejde med jernbanevirksomhederne for at få en køreplan, som man trods alt kan stole nogenlunde på.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>Selvom togene fortsætter med at køre, vil de rejsende stadig kunne mærke, at der arbejdes på skinnerne.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>- Når vi skal udføre det her store arbejde, så er det rigtig svært for os at undgå, at det ikke kommer til at påvirke passagererne, siger Peter Svendsen.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>For Tine Bang Rasmussen går der en måned endnu, før hun kan sætte sig i togkupéen i stedet for en gammel bus.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal style='margin-bottom:0cm;margin-bottom:.0001pt;line-height:17.35pt;background:white'><span style='font-size:12.0pt;font-family:"Arial",sans-serif;color:#333333;mso-fareast-language:DA'>- Jeg må bide det i mig, og så glæder jeg mig til, at togene begynder at køre igen, så jeg kan komme hjem, inden det bliver mørkt, siger hun.<o:p></o:p></span></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>https://www.dr.dk/nyheder/indland/banedanmark-om-togkaos-der-er-ingen-tvivl-om-vi-udsaetter-rigtig-mange-passagerer<o:p></o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div></body></html>