1. Den der huser Blindsigt's e-mail lister har udelukkende ansvar for serverdriften, så listerne kan fungere så optimalt som muligt. Hertil hører en enkelt liste ved navn "Blindsigt", som anvendes til generel information om hvad der sker på Blindsigt.
2. Enhver liste skal have en moderator som er myndig, (fyldt 18 år). Dog kan der oprettes ungdomslister som modereres af yngre personer.
3. Enhver liste skal have et navn som klart beskriver hvad listens formål er.
4. Alle som skriver på listerne skal præsentere sig med fulde navn og eller underskrive sig, og der skal angives et tydeligt emne til mailen som svarer til dens aktuelle indhold.
5. Der skal føres et anstændigt sprog på listerne, da disse er offentlige, og mange læser med på dem.
Personlig chikane er ikke tilladt, og kan på ingen måde accepteres, og er umiddelbar grund til udelukkelse fra listerne.
Samme gælder, hvis der direkte henvises eller udsendes piratkopieret materiale på en eller flere af Blindsigts lister.
Udsendelse af links til hjemmesider af almen interesse, står for den enkeltes eget ansvar, - (at disse ikke krænker andres rettigheder).
6. Det er enhver moderators opgave at holde øje med hvad der skrives på listen, og kun hvis grænsen for listens emne overskrides, eller der føres et sprog som går ud over accepterede grænser, må moderator gribe ind i sagen, og henstille til ordentlig kommunikation igennem fremsendelse af privat e-mail.
Hvis en eller flere henstillinger fuldstændig afvises, har moderator mulighed for at framelde den/de pågældende personer listen.
7. Det er en moderators opgave at afgøre om tilmelding til listen skal kunne ske automatisk eller via manuel godkendelse.
8. I tilfælde af at en moderator står med et uløseligt problem, kan dette drøftes på moderatorgruppens liste, hvor moderatorerne kan hjælpe hinanden.
9. Hvis en moderator overskrider sine beføjelser overfor enkeltmedlemmer af sin liste, evt. via udsendelse af private chikanemails, kan listens medlemmer klage over moderatoren via en særlig e-mail adresse som hedder moderatorgruppen@blindsigtmail.dk, hvor mails til denne adresse bliver udsendt til samtlige af bestyrelsens medlemmer, som efterfølgende informerer moderatorgruppen, hvor der må tages hånd om sagen, og finde en løsning på problemet.
Kreative idéer og forslag er også velkomne til denne e-mail adresse.
10. Mister en moderator grebet om moderering af sin(e) liste(r) kan moderatorgruppen træde til og være behjælpelig med midlertidig overtagelse af moderatoropgaven eller permanent at finde en ny moderator til list(en/erne).
Hertil gælder at en moderator højest kan være fraværende fra sin(e) liste(r) i 14 dage, ellers skal vedkommende beskikke en moderatorvikar valgt blandt listens/ernes brugere. Vikaren kan højest vikariere i 8 uger pr. år.
Nægter moderatoren at overholde de af gruppen udstukne regler, må vedkommende fratages moderatorposten for sin(e) liste(r).
Til denne opgave indtræder de af moderatorerne som står bag ved disse regler, og ved afstemning har hver moderator kun én stemme, uanset hvor mange lister man har ansvaret for.
Moderatorgruppen kan bestemme at afvikle en afstemning blandt brugerne på en given liste for herigennem at vælge en ny moderator, ligesom der ved en moderators fratræden kan iværksættes en lignende afstemning.
11. Ved valg af ny moderator, kan alle listens medlemmer på opstillingstidspunktet stille op, og der bliver 1 uges opstillingsfrist. Det er en betingelse for opstilling som moderator at man har accepteret reglerne for Blindsigt.
Efter opstillingen er der 1 uge til afstemning som finder sted via mail, over listen moderatorvalg@blindsigt.dk og kandidaten som får flest stemmer bliver valgt som moderator.
12. Efter dette regelsæt's ikrafttræden er det en betingelse for oprettelse af lister, eller indtræden som ny moderator af en eksisterende liste på Blindsigt, at man accepterer overholdelsen af disse.