[Transportlisten] Forstyrrelser i togtrafikken i Syd- og Sønderjylland resten af året | Nyheder | DR
Hans Mikkelsen
hansmikkelsen at stofanet.dk
Tir Sep 10 22:44:13 CEST 2024
Forstyrrelser i togtrafikken i Syd- og Sønderjylland resten af året |
Nyheder | DR
Forstyrrelser i togtrafikken i Syd- og Sønderjylland resten af året
Af
<mailto:PATS at dr.dk> Patrick Rieper Sørensen
Du skal væbne dig med lidt ekstra tålmodighed, hvis du skal med toget mellem
Fredericia og Padborg resten af året.
På torsdag begynder Banedanmark en større sporombygning af de syd- og
sønderjyske skinner, og det får betydning for passagererne, siger ledende
anlægschef i Banedanmark, Jørn Halkjær Jacobsen:
- På store dele af strækningen lægger vi trafikken over i modsatte spor, så
vi stadigvæk kan køre med tog, dog færre af dem. I perioder vil der også
være behov for en total spærring.
Ifølge Jørn Halkjær Jacobsen betyder det også, at naboerne vil opleve
perioder med mere støj, men det er noget, som de forsøger at begrænse.
Sporarbejdet forventes at være overstået i slutningen af året, og
anlægschefen opfordrer passagerer til at tjekke Rejseplanen for ændringer
året ud.
LÆS OGSÅ Banedanmark om togkaos:
<http://dr.dk/nyheder/indland/banedanmark-om-togkaos-der-er-ingen-tvivl-om-v
i-udsaetter-rigtig-mange-passagerer> 'Der er ingen tvivl om, at vi udsætter
rigtig mange passagerer for udfordringer i de her år'
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/forstyrrelser-i-togtrafikken-i-syd-og-soen
derjylland-resten-af-aaret
Forstyrrelser i togtrafikken i Syd- og Sønderjylland resten af året Artikel
slut
LÆS OGSÅ Banedanmark om togkaos:
Banedanmark om togkaos: 'Der er ingen tvivl om, at vi udsætter rigtig mange
passagerer for udfordringer i de her år' | Indland | DR
<https://www.dr.dk/nyheder/indland> Indland
Banedanmark om togkaos: 'Der er ingen tvivl om, at vi udsætter rigtig mange
passagerer for udfordringer i de her år'
Overalt i Danmark skal togskinnerne opgraderes, og det frustrerer i disse
måneder nordjyske pendlere.
Rejsende fra Aalborg skal i disse måneder stige ombord på en bus i stedet
for et tog. (Foto: © Christine Nørgaard DR)
Af
<mailto:tobc at dr.dk> Tobias Christensen
<mailto:LAKR at dr.dk> Laura Møller Kretz
Det er den helt store overhaling, der er i gang, når de danske jernbaner
skal gøres klar til nye eltog, skinnerne skal fornyes og udtjente
signalsystemer skal udskiftes.
En så gennemgribende renovering landet over kan ikke undgå at få
konsekvenser. Det fortæller trafikdirektør hos Banedanmark Peter Svendsen.
- Der er ingen tvivl om, at vi udsætter rigtig mange passagerer for mange
udfordringer i de her år, fordi vi har den her historiske opgradering af
jernbanen.
Tine Bang Rasmussen pendler dagligt mellem Aalborg og Hjørring. (Foto: ©
Christine Nørgaard DR)
I disse måneder er det de nordjyske pendlere, som får lov til at mærke
renoveringen på egen krop. Her har der ikke kørt tog mellem Aalborg og
Hjørring siden juli, og sporarbejdet forventes først at være overstået den
7. oktober.
Tine Bang Rasmussen fra Nørresundby pendler dagligt på strækningen, og hun
er ved at være godt træt af skulle sidde op mod halvanden time i en bus i
stedet for de sædvanlige 35 minutter i tog.
- Det er lidt op ad bakke, i forhold til når man plejer at køre med tog. Det
er jo ikke ligefrem de nyeste busser, man kommer ud i. Hvis man er heldig,
er der en sele i, nu når bussen skal ud på motorvejen, siger hun.
Ikke overstået før 2033
Når det nordjyske sporarbejde er overstået i starten af oktober, er det blot
en af de første etaper.
Banedanmark forventer først at være færdig med at elektrificere jernbanen i
2029, mens udskiftningen af det udtjente signalsystem varer indtil 2033.
I Nordjylland har Banedanmark valgt at lukke helt ned for togtrafikken, mens
arbejdet står på. Andre steder vil det blive grebet anderledes an, lyder
det.
- I Sønderjylland, hvor vi går i gang senere i år, og mellem Roskilde og
Ringsted, kan der fortsat køre i det ene spor, mens vi arbejder i det andet,
siger Peter Svendsen.
- Så sørger vi for nogle robuste køreplaner med færre og lidt langsommere
tog. Det gør vi i samarbejde med jernbanevirksomhederne for at få en
køreplan, som man trods alt kan stole nogenlunde på.
Selvom togene fortsætter med at køre, vil de rejsende stadig kunne mærke, at
der arbejdes på skinnerne.
- Når vi skal udføre det her store arbejde, så er det rigtig svært for os at
undgå, at det ikke kommer til at påvirke passagererne, siger Peter Svendsen.
For Tine Bang Rasmussen går der en måned endnu, før hun kan sætte sig i
togkupéen i stedet for en gammel bus.
- Jeg må bide det i mig, og så glæder jeg mig til, at togene begynder at
køre igen, så jeg kan komme hjem, inden det bliver mørkt, siger hun.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/banedanmark-om-togkaos-der-er-ingen-tvivl-
om-vi-udsaetter-rigtig-mange-passagerer
-------------- næste del --------------
En HTML-vedhæftning blev fjernet...
URL: <http://blindsigt.dk/pipermail/transportlisten/attachments/20240910/1d7035b8/attachment.htm>
More information about the Transportlisten
mailing list